01.12.2022
Sam: Wij ontzorgen klanten voor alles wat te maken heeft met graafindicatiesystemen en machinesturing op grondverzetmachines. Denk vooral aan graafmachines en bulldozers. Maar we zijn ook Topcon dealer voor instrumenten die door landmeters gebruikt worden. Dat betekent onder andere dat we ook totaalstations verkopen.
Sam: Bij een graafindicatiesystemen ziet de machinist op zijn scherm een 3D-model van de plannen. Hij ziet wat er waar afgegraven of opgehoogd moet worden. De verbinding tussen dat systeem en de machine zelf is uiteraard de machinist.
Wanneer we over een automatisch systeem spreken moet de kraanmachinist enkel nog zijn stick bewegen. De boom en de kanteling van de bak worden dan gestuurd door het systeem. Bij een bulldozer wordt zowel de helling als de hoogte van het blad gestuurd. De machinist moet in dat geval enkel voor- en achteruitrijden.
Een graafindicatiesysteem in de cabine.
Sam: Dat klopt, maar onderschat zijn taak niet. Je moet nog altijd een groot inzicht hebben over hoe elke werfsituatie te interpreteren, hoe de machine hierop in te stellen en naar waar hij zijn overtollig materiaal naartoe moet duwen. Er komt heel wat bij kijken. Het is natuurlijk wel zo dat de machinist een veel grotere mate van comfort heeft en dat hij veel preciezer en sneller kan afwerken. Hij moet ook geen opgerold plan meer in zijn cabine hebben liggen (lacht). Zonder ons systeem zou hij de helling en de hoogte ook continue manueel moeten bijsturen. Vroeger stond er bovendien vaak een extra man aanwijzingen te geven en te controleren. Ons systeem neemt al die taken volledig over. En het is veiliger!
Sam: Zo mag je dat zeggen. Het hangt er natuurlijk van af waar de kraan of bulldozer voor wordt ingezet. Een overslagkraan hoeft niet met deze technologie uitgerust te worden. De machines die ophogen, afgraven, nivelleren, … noem maar op, maken we “slim”. Het belangrijkste blijft natuurlijk dat de investering in een machine maximaal opbrengt voor de klant. Dat ze met andere woorden beter rendeert dan zonder machinesturing. Daar gaat het om.
Sam: Kijk, de gemeenschappelijke noemer is altijd 3D. Je hebt een positie, X – Y coördinaten en dan een Z, de hoogte. Je komt uit bij 3D door middel van 2 technieken: via GPS of via een totaalstation. Het vaakst gebruikt is GPS, plan A zeg maar. Helaas heeft GPS ook zijn beperkingen. In een gebouw werkt het bij gebrek aan gps-ontvangst namelijk niet. En naast een hoge muur, onder bomen... heb je dikwijls slechte ontvangst. Het systeem moet bovendien continu het GPS-correctiesignaal kunnen capteren of je precisie is weg. Het alternatief is dan om te werken met een totaalstation. Die maakt een optische verbinding waardoor je geen last hebt van ontvangstproblemen. Dat is in feite plan B. Het is tegelijk ook de duurste oplossing en vereist wat meer methodische kennis voor wat betreft het opstellen van het totaalstation. Nu, meestal voldoet het GPS-systeem. In die enkele andere gevallen wijken we dus uit naar het totaalstation.
Sam: Ik moet toegeven… Ik ben dat wel (lacht). Moet je dat zijn? Ja, maar zonder te overdrijven. Om het systeem te installeren en in te meten wel natuurlijk, maar één keer gekalibreerd, is de machine het pietje precies (lacht).
Sam: Dat valt erg mee. Wij nemen onze klanten bij de hand van bij de opstart. Een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening is opleiding geven en onze klanten van nabij opvolgen in de eerste dagen en weken na de indiensttreding van hun machine. Wij adviseren, installeren, meten in én kalibreren. Dat proces leggen we haarfijn uit. Wij spreken ook dezelfde taal als die machinisten. En we merken dat eens ze er mee weg zijn, echt fan worden (lacht). Ik krijg dan ook foto’s doorgestuurd van machines in actie met een gelukkige machinist. Daar doen we het voor.
Het team geeft graag opleiding aan klanten.
Sam: Goh, we willen niet dat onze klanten bij één of andere anonieme helpdesk terecht komen, maar dat ze worden verder geholpen door diegene die hen de opleiding gegeven heeft. Op die manier kent hij of zij de achtergrond van de klant door en door.
Sam: Wij blijven daarna uiteraard inzetten op service na verkoop. Het idee is altijd: de klant optimaal ontzorgen en ze bij problemen zo snel mogelijk helpen zodat de machine zo min mogelijk stilstaat.
Sam: Absoluut. Als ik zie hoe snel het is gegaan in de laatste 4 jaren dan is dat echt onwaarschijnlijk. De sensoren worden steeds sneller, er komen steeds mooiere en overzichtelijkere grafische interfaces op de schermen en gebruiksvriendelijkere communicatietools zodat je bijvoorbeeld vanop kantoor je hele vloot kan managen en opvolgen. Het staat niet stil. Wij volgen die evoluties op de voet.
Sam: Zonder enige twijfel onze one-stop-shop aanpak. Waar de opbouw van een systeem voor vele dealers het eindpunt is, is dat net ons startpunt. Het is het begin van een lange-termijnrelatie met onze klanten en hun machinisten. Wij gaan vanaf dan zorgen dat de investering zichzelf terugverdient. Wij doen dat met volle overgave en mét praktijkkennis. Totale ontzorging zeg maar. Bovendien hebben we in onze magazijnen een grote voorraad op stock van alle mogelijke componenten van het systeem. Wij voegen daarmee de daad bij het woord. Als er een probleem is dan lossen we het op. Nu hoor ik Jos Luyckx spreken (lacht).
Door de nauwe samenwerking met de engineeringafdeling van Luyckx ontwikkelden we onder andere zeevaste behuizingen die geïnstalleerd worden op kranen die ingezet worden voor baggerwerken. Dat zorgt voor een sterke daling van sturinggerelateerde problemen.
Deze kraan werd ingezet voor baggerwerken.
De voorbije vier jaar hebben we met hen tientallen beugels, houders, antennesteunen en andere onderdelen voor verschillende merken machines ontworpen die bij Luyckx geproduceerd worden. Deze verkopen we ook aan collega-dealers. Daardoor hoeven we bij een installatie niet ter plaatse beugels te maken, waardoor we meer tijd kunnen besteden aan bv. een optimale routing van de kabels.
Ook zetten we sterk in op het aspect veiligheid. Daarvoor bieden we kits aan die machinisten toelaten om op een veilige manier de antennes of een prisma bovenop de mast op het blad van een bulldozer te bereiken. Voor zover ik weet zijn we op dit ogenblik de enige speler in onze markt die dit standaard aanbieden.
Sam: Dat klopt. Wij zijn zusterbedrijf van MEC (Middle East Crane). Wij zitten in hetzelfde gebouw. De service na verkoop is in het Midden-Oosten misschien nog belangrijker. We bouwen er onze systemen enkel op, op heel grote machines die in hoofdzaak baggeren. Heel dikwijls staan die op pontons op het water. Als daar een machine stilvalt heeft dat onmiddellijk invloed op andere teams waardoor er een sneeuwbaleffect ontstaat. Dat wordt dan heel snel, heel dure tijd.
Daarom bouwen we de machines zo op dat alle sensoren en bekabeling extra beschermd zijn tegen water, harde objecten... En als er dan toch iets gebeurt, zijn we zo georganiseerd dat we sensoren en/of kabels snel kunnen vervangen.
Een grader met automaatsysteem.
3D-frezen.
Sam: Ja, één keer per maand zit ik daar gemiddeld een week. Het meeste installatiewerk volg ik mee op.
Sam: Ik denk dat we nog veel meer gaan evolueren naar een service-model, omdat de fabrikant meer en meer de machines kant en klaar, dus voorzien van een systeem, gaat leveren. Het nadeel hiervan is dat de componenten dan dikwijls geïntegreerd zitten ín de machine en ze daardoor moeilijk demonteerbaar zijn.
Het voordeel van ons after-market systeem is dat we die machinesturingssystemen zonder enig probleem van de ene machine naar de andere kunnen monteren. Wat we zelf hebben gemonteerd kunnen we vrij eenvoudig her-monteren. De levensduur van het systeem is namelijk dikwijls langer dan de tijd waarin een klant de machine vervangt. Ik moet je niet vertellen dat dat een interessant model is. Dat is een enorm argument ten opzichte van een geïntegreerde machine waar alles in elkaar verweven zit. Kortom wij nemen de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het systeem flexibel te monteren valt en dat die machine altijd operationeel blijft. Dat geeft onze klanten uiteraard enorme gemoedsrust.
Sam: Ongetwijfeld zal AI (Artificial Intelligence) ooit zijn intrede doen in de machinewereld, maar dat is nog koffiedik kijken natuurlijk.
Sam: Zo’n grote en zware machines uitrusten met technologie en dan zien dat je al die brute kracht tegelijk ook heel fijn kan laten werken, dat geeft een grote voldoening. Wij geven eigenlijk een extra paar ogen aan de machinist waardoor zijn job efficiënter en veiliger wordt. Zoals ik al zei, we krijgen daar heel wat appreciatie voor. Dat is natuurlijk heel leuk.
En los van de technische uitdagingen doe ik mijn job ook graag omwille van die speciale familiale sfeer die hier hangt. Het idee van hard te werken zonder dat je het beseft. Het respect voor elkaar, de behulpzaamheid, de collegialiteit … En wat ook fijn is, het gaat hier vooruit. Eén keer een beslissing is genomen, is het van “doen”. Enfin… Luyckx hé! (lacht)
Sam Van Campenhout, directeur van Ultimated.