11.09.2024
PowerBully klinkt nog niet bij iedereen vertrouwd in de oren. Pistenbully daarentegen is wel een bekende naam. Voortbouwend op de jarenlange expertise met machines voor het prepareren van skipistes, betreedt fabrikant Kässbohrer Geländefahrzeug AG sinds kort ook de markt van de rupsdumpers. Tijd dus voor de redactie van Terra om naar de thuisbasis van het bedrijf in Laupheim (tussen Stuttgart en München) te trekken om dit merk beter te leren kennen. Op het programma: gesprekken met importeurs, presentaties over de machines, een rondleiding in de fabriek en uiteraard een uitgebreide testsessie met enkele machines.
In 2014 nam Kässbohrer een Noord-Amerikaans bedrijf over dat rumpsdumpers produceerde. Naam, product en strategie werden veranderd en sinds 2018 is Powerbully actief. De eerste machine was de 18T, die vooral in Noord-Amerika gebruikt wordt in de utility-industrie. Bovengrondse kabels lopen er regelmatig schade op door stormen en voor het herstellen in drassige gebieden worden de Powerbully's uitgerust met een lift of kraan. Deze machine is niet zo geschikt voor Europa, vooral omdat ze iets te breed is. Daarom presenteerde het bedrijf in 2022 op de Bauma de 9D en 12D. Deze machines waren smaller, compacter en meer geschikt voor de Europese markt. Waar de 18T enkel beschikbaar is als chassis-variant, waren deze modellen zowel beschikbaar als chassis en als versie met laadbak.
Door anderhalve meter water
De productiesite werd in Laupheim vanuit het niets gebouwd in 2000. Aanvankelijk had men het idee om 450 voertuigen per jaar te bouwen. In 2023 werden er echter al 900 gebouwd, het merendeel Pistenbully's, maar ook 50 Powerbully's en 90 BeachTech-machines om stranden te reinigen. Daarnaast profileert Kässbohrer zich ook als specialist in digitale oplossingen voor de ski-industrie, biedt het trainingen aan en heeft het een tak die composieten fabriceert.
Voor wat betreft de pistevoertuigen zijn er in feite maar twee grote spelers: Prinoth en Pistenbully, met beide ongeveer de helft van het marktaandeel. Concurrenten stopten doorheen de jaren of werden opgekocht door één van de twee merken. Bij de rupsdumpers is het een heel ander verhaal omdat Pistenbully een nieuwe speler is maar ook omdat er meer concurrenten zijn (onder andere Bell, Prinoth, Morooka of Terramac).
Rupsdumpers worden voornamelijk ingezet omwille van hun lage bodemdruk door de brede rupsen waardoor het gewicht goed verdeeld is en ze niet in de bodem zakken. Ook in natte omstandigheden is een rupsdumper een goede oplossing. Zo kan een Powerbully zonder probleem door water van 1,40 meter diep rijden. Powerbully maakt als A-merk gebruik van betrouwbare en degelijke materialen zoals een Cummins-motor en Hardox-laadbakken.
Het merk zegt zich te onderscheiden van de concurrentie door het gebruik van grote wielen, waardoor het voertuig zich beter aanpast aan de bodem en zachter rijdt. De geveerde cabine absorbeert beter de schokken en laat dus toe om sneller te rijden. Volgens specialist Lara Mönig wil je sneller rijden met een Powerbully omdat het veiliger voelt. De laadcapaciteit is maximaal voor de maat. Uiteraard voldoet de machine aan de ROPS- en FOPS-norman maar Powerbully voldoet aan FOPS-niveau ||, wat betekent dat de veiligheidsvereisten een pak hoger liggen. Het bedrijf claimt ook de enige speler te zijn met een 360 graden view. "Dit beschemt niet alleen de chauffeur maar ook de omstaanders." Verlichting is premium LED.
Joystick handiger dan stuurwiel
Tijdens de test konden we zelf de 9D en 12D uitproberen. De 12D is het grootste model met 11,5 ton laadvermogen en een capaciteit van 6,4 kubieke meter. Zijn kleinere broer laadt 7,5 ton met 5 kubieke meter. Beide waren voorzien van een ruime cabine (enkel bij een kraanopbouw voorziet men een kleinere cabinevariant). Volgens de fabrikant is deze luchtgeveerde cabine de grootste in de markt. Bij de ontwikkeling werd er gefocust op grote ramen. Vooral de rechterzijde is vaak een probleem qua zicht en daarom werd de motorkap anders ontworpen. Het geluidsniveau in de cabine bedraagt 82 dB waar andere merken merkelijk hoger zouden zitten.
De 12D bestuurden we met een klassiek stuurwiel. Het sturen is redelijk gevoelig maar de agressiviteit ervan kan wel worden ingesteld. Zelf verkiezen we toch het sturen met de joystick zoals we in de 9D konden ervaren. Verder is het rijden erg eenvoudig, vooruit en achteruit rijden selecteer je net als bij een trekker. Bij achteruit rijden, wordt de camera automatisch geactiveerd. Bij het activeren van de laadbak gaat het motortoerental onmiddellijk de hoogte in en ook dit is instelbaar. Het testterrein stond onder water en door het water rijden ging vlot terwijl de hellingen zachtjes genomen werden, zoals de fabrikant zegt, zelf bij maximale snelheid.
Tal van toepassingen
De chassisversie konden we niet testen maar rijdt in principe hetzelfde als de dumperversie. Alleen bepalen de klant of dealer welke opbouw er op het chassis moet komen. Hiervoor werkt Powerbully samen met gerenommeerde opbouwers zoals Palfinger of Waterking. Ongeveer alles is mogelijk en daardoor vinden de rupsdumpers ook in veel sectoren afzet. De hoofdtakken zijn constructie en utility. Maar ook in mijnbouw, civiele bescherming of brandbestrijding vinden we Powerbully's. Tijdens overstromingen in het voorjaar werden ze ook ingezet door de Duitse brandweer voor het verdelen van zandzakjes en generatoren. De klimaatverandering zorgt er op die manier voor dat het aantal mogelijke toepassingen toeneemt. De chassisversie is er in drie modellen: 9C, 12C en 18T met laadvermogens van 9.000 tot 16.600 kilogram.
Powerbully pretendeert wereldwijd een goede service te kunnen leveren. Bovendien laat telemetrie het toe om te zien waar machines zich bevinden en welke foutcodes zich voordoen. Verder zijn er ook toepassingen voor fleetmanagement mogelijk.
Powerbully is gestart met een beperkt aantal versies van zijn rupsdumpers en wil die eerst in de markt zetten, alvorens het portfolio uit te breiden. De ontwikkeling van nieuwe modellen is wel volop bezig. Zo ontbreekt er voorlopig nog een machine met roterende bovenbouw, die wellicht zou kunnen zorgen voor extra potentieel. Toch zijn er heel wat toepassingsmogelijkheden door de beschikbaarheid van de chassismodellen. Het dealernetwerk wordt ondertussen op een beredeneerde manier uitgebouwd.
Firma Luyckx verdeelt Powerbully in België
Firma Luyckx uit Brecht is invoerder voor de Hitachi-graafmachines in ons land. Commercieel directeur Pascal Vangramberen vertelt dat Powerbully een mooi complementair product is voor hen. "Vroeger hadden we twee modellen van Hitachi zelf en wij waren toen de enigen met een roterende bovenbouw. Deze EG70 kon ongeveer 7 ton laden en we zetten er op tien jaar tien zo'n veertig in de markt. Met de Powerbully's hopen we terug aan te knopen met deze succesperiode."
Volgens Vangramberen bieden de machines van Powerbully mogelijkheden voor firma's die actief zijn in waterbouw, wegenbouw, spoorbouw of natuuronderhoud. "Omdat we naast de dumperversie ook de chassisversie kunnen aanbieden, zien we ook veel potentieel voor bosbouwtoepassingen, kalkstrooien of elektriciteitsfirma's. Dit soort machines brengt ook goed op in de verhuur, dus dat wordt ook een belangrijke markt voor ons. Powerbully heeft nog geen versie met bovenbouw die zwenkt, die zijn ze aan het ontwikkelen en zal ons enorm helpen. Toch hebben we er al enkele verkocht."
Het team van Luyckx noemt als kernpunten comfort, veiligheid en performantie. "De machine heeft een goed geïsoleerde cabine met stuur of joystick, waarbij je de gevoeligheid zelf kan instellen. Powerbully is de enige machine op de markt waarbij je zoveel kunt instellen. Het chassis is heel robuust en bij het rijden trillen de spiegels heel weinig. Dat is één van de beste indicatoren voor trillingen die je hebt in de cabine. De look en feel is echt overtuigend."
Tijdens de beurs van Libramont presenteerde Luyckx de machines statisch. Op de Demo Days zal er wel mee kunnen worden gereden. Vanaf september gaat de invoerder dan de boer op om te demonstreren. "Luyckx is back in business voor dit soort machines, zeker met de technische bagage die er bij ons is."
Dit artikel is een originele publicatie van Terra.